fuckbook

sobota 12. března 2011

O reggae trochu jinak, aneb ne vše je "cool" co má dredy

Tak jak začít? Kdysi jsem reggae (a ska) dost poslouchal, nějak jsem se angažoval v téhle "scéně", ale postupem času se mi, jak přístup lidí, kteří chodí na koncerty, tak i přístup kapel dost znechutil. Holt, DIY to povětšinou už bohužel není a nějaká myšlenka? Sorry, ale kecy o trávě a o tom, jak to je parádní na Jamajce mně fakt neberou (nevím co je super na machistické a z velké části homofóbní "kultuře", ani nevím, v čem je tak skvělý život v ghettech). Ale samozřejmě výjimky se najdou, takže ne, že bych reggae už vůbec neposlouchal - spíš už si opravdu vybírám, proč? Tak samozřejmě mně to musí zaujmout hudebně a co je hlavní - texty. A tady to začíná být hodně složité. Jak už jsem psal výše, kvantita spliffů, které interpreti zkouří za den, mne opravdu nezajímá. Reggae vycházelo z určitých sociálně kritických pozic, kde to je teď? Vypařilo se to nějak moc rychle, že by špatný model? Ne, není to tak, že by mi nějak vadila ganja, vadí mi to, že většinou už to je jen o tom. Kupa děcek na sebe navlékne trika s listem a máme tu "drsnou" revoltu. Take it easy, ve skutečnosti je ta revolta naprosto neškodná. Kolik z těch lidí, kteří mají na sobě triko s portrétem Marleyho opravdu zná jeho texty? Podle mně ty texty mohou člověku určitě něco dát. Z mé strany, co by člověka, který nevěří v žádnou vyšší autoritu v podobě boha a podobných pohádkových bytostí, mi samozřejmě vadí docela velký podíl náboženství v reggae textech. Ono reggae prakticky náboženskou hudbou je, na druhou stranu stranu si myslím, že rastafariánství je vcelku volné (i když samozřejmě existují hardcore old time rastas, s kterými opravdu nesouhlasím). To samozřejmě nemá být ospravedlnění, ale je třeba na to nenahlížet černobíle, i když mi na to někdo může říct, že tento argument se dá použít na vše. V určitých věcech jsem hodně radikální, jsou určité věci, které opravdu nelze tolerovat, ale tohle si myslím není ten případ. Takže mi sice vadí zbožšťování Haile Sellasieho a náboženské prvky, ale spíše to beru s nadhledem, jako projev určité kulturní rozdílnosti. Co mi ale vadí hodně, to jsou homofóbní texty některých sráčů, hlavně v dancehallu, který sice nemůžu ani cítit, ale už se stal součástí reggae kultury. Četl jsem několik diskuzí i ohledně homofóbních narážek v textech Boba  Marleyho a jediné co jsem z toho vyčetl je, že se jednalo o větu:"Man to man is so unjust" z textu písně Who the cap fit. Podle mně se tohle nedá považovat za homofóbní narážku, myslím, že tím bylo myšleno spíš man - jako člověk, ne jako muž. Samozřejmě vytržené z kontextu to tak může vyznít, tady je ten text, tak to můžete posoudit sami:

Man to man is so unjust 
Children you don’t know who to trust
Your worst enemy could be your best friend
And your best friend your worst enemy
Some will eat and drink with you
Then behind you them su su ‘pon you
Only your friend know your secrets
So only he could reveal it

Takže tak. Přidám ještě pár dalších kousků z Marleyho textů:

"every man has the right to decide his own destiny, and in this judgment
there is no partiality"

"the road of life is rocky and you may stumble to so while you point your fingers someone els is judging you"

"i am what i am because i was born into what i am"

 Marley se stavěl proti rasismu, tento postoj by mohl být i proti - homofóbní, ale kdo ví? Úryvky z textů výše prakticky potvrzují možnost volby a to, že autor tu není od toho, aby někoho soudil, na druhou stranu, Marley se narodil na Jamajce do silně homofóbní společnosti, v době kdy gayové a lesbičky byli označováni za sodomity a ďábelské zlo (no i když tou dobou to asi tak nebude - vcelku nedávno měl jamajský premiér v televizi docela tvrdý výstup proti gayům), tohle samozřejmě nemá být ospravedlněním, ale člověka v průběhu socializace okolní společnost silně ovlivňuje. Myslím však, že žádnou homofóbní narážku v Marleyho textech nenajdeme. Podle mne nebyl Marley nějaký podporovatel hnutí za práva gayů a lesbiček, ale taky si myslím, že to nebyl člověk, který by lidi s homosexuální orientací nenáviděl a v textech se jim prostě nevěnoval. Daleko horší je to se současným dancehallem - zmrdi jako Beenie Man, Buju Banton, Bounty Killa, Vybz Kartel, Capleton, Elephant Man, Sean Paul a podobně. V jejich textech se to narážkami na gaye a lesbičky jen hemží a povětšinou ještě vybízí k násilí. Dočetl jsem se, že např. Buju Banton podepsal nějaký papír, že se omlouvá a že už nebude mít homofóbní narážky. Neříkám, že se člověk nemůže změnit, pokud se opravdu zamyslel, tak je to samozřejmě pozitivní, myslím ale, že podepsání nějakého papíru mělo mnohem prozaičtější důvod - a to neposrat si rozjetou kariéru. A hlavně samotný papír nic nezmění.
Teď pro srovnání dva texty:

Every man got a right to decide his own destiny,
And in this judgment there is no partiality.
To divide and rule could only tear us apart;
In everyman chest, there beats a heart.
-”Zimbabwe“, Bob Marley & the Wailers, 1979

Everyman fi have a gal
and every gal grab a man
man to man, gal to gal, that’s wrong
Scorn dem
-”Rampin’ Shop“, Vybz Kartel featuring Spice, 2009

Takže od One love, one heart k One hate, one fear? Takové sračky, jako se dočteme v druhém textu od Vybz Kartela se nedají tolerovat. A tady ještě jeden příklad od jednoho čuráka:

Elephant Man - A Nuh Fi Wi Fault
Battyman fi dead! (Pozn. Battyman je výraz v jamajském nářečí "patois" pro gaye)
Queers must be killed!
Please mark we word
Please mark my words
Gimme tha tec-nine
Give me the Tec-9
[Tec-9:poloautomatická puška]
Shoot dem like bird
Shoot them [queers] like birds

Sere mně, že lidi si jdou prostě zatančit a vůbec neposlouchají texty, kam se poděla kritičnost? Stejný případ jako u black metalu - prostě se to neřeší, Nasrat! Ale abych jen nesýčkoval, existuje stále docela dost reggae interpretů, kteří mají určitě co říct a staví se jak proti všem formám xenofobního myšlení, tak například podporují i veganství a samotnou rastafariánskou víru (pokud se označují za rastafariány) berou jen jako svou osobní volbu. Velmi dobrý je Macka B, který valí raggamuffin staršího anglického střihu - výborné politické texty, kritizující jak konzumní společnost, tak přetvářku v nás, staví se proti sexismu, rasismu, homofobii (v některých textech otevřeně útočí proti některým výše jmenovaným kokotům), podpora veganství a tak dále a tak dále. Nebo Benjamin Zephaniah, Mutabaruka a další duboví básníci. Určitě doporučuji z punku vzestupvší Radikal Dub Kolektiv z Chorvatska (předtím anarchopunková kapela Radikalna Promjena), nebo třeba anglány Zion Train. Tihle mají jasno a je to jen dobře. Ještě tady házím úryvek z rozhovoru s dubovým mágem Mad Professorem, z UK, který hodně spolupracuje např. s Macka B.

Jste fanouškem současného dancehallu?
Naučil jsem se to přijímat. Myslím, že většině toho schází hudební obsah. Vše je to o tanci na rytmus. Také musím jít s dobou, ale myslím, že nesmíme zapomínat, odkud hudba pochází. Někteří z nás byli skutečné hudební osobnosti, kteté dělaly hudbu s inteligencí a vtipem. Skluz do fáze, ve které nás zajímá pouze tanec do rytmu je smutný. Zaslechl jsem názor, že jsou to cizí síly, které usilují o konec černošské hudby. Ale jsme to my, kteří dopustili, aby k tomu došlo snížením standardu a přijímáním čehokoliv starého. Stejně jako celá ta věc kolem homofobie v reggae. Měli jsme se více starat, aby to nikdy nezašlo tak daleko.
Jak?
Nikdy nebylo potřeba, aby umělec dělal hudbu o zabíjení lidí. Jdete na zábavu a chlápek u mikrofonu, za účelem co největší odezvy, zahuláká: "Všichni, co nemají rádi teplouše, řeknou Jo" a celá místnost odpoví "Jo", protože nikdo nechce být spojován nebo dokonce snad považován za homosexuála. Ale tyhle věci se neměly objevit na nahrávce, to bylo pouze pro samotný dancehall ve smyslu prostoru, kde se odehrává party (Pozn. tohle by se podle mně nemělo objevovat ani na party). Na obranu jsme slyšeli, že texty jsou špatně chápány, ale, i když to tak nemyslíte nebo myslíte, proč by jste měl chtít zpívat píseň o zabití někoho jiného nebo urážet ženy, jako kdyby jste neměl matku a sestry. Někde cestou jsme se ztratili, ztratili jsme cit pro slušnost.

Takže, poslouchejte ušima, ne prdelí a přemýšlejte nad texty, nebo to je opravdu už jen tancovačka?

Žádnou toleranci homofóbii!
 
-zbpunk-

Žádné komentáře: